Tuesday, January 13, 2009

..permulaan 2009 dan hijrah 1430

..lambat aku update blog ni utk slot yang pertama 2009 ni..mana taknya busy dengan alam back to school anak2 aku..since fayyadh masuk darjah 1, so aku amik cuti lama sikit awak tahun hari tu..biasalah..monitor dia awal2 tu camana..nak train dia ke sekolah agama, ke transit, ke sekolah kebangsaan..nak train dia camana nak handle diri sendiri masa kat transit tu..

..tak berkesempatan nak amik gambar bebanyak..tapi ada la sikit..amik fayyadh pakai baju sekolah..pepagi first day to school tu..hari pertama tu..aku help fayyadh from pagi to the end of school..petang..then 2nd day..aku start dah..let him handle sendiri..yang aku kurang risau tu..sebab..fayyadh is very obedient son..so..dia jenis dengar cakap..dan dia follow the instruction..so kat transit tak banyak masalah..dia follow cakap kakak2 yang jaga transit tu..

..interm of makan..fayyadh bukan jenis yang cerewet..so..dia makan saja apa yang dihidangkan..and dekat kantin..dia beli jer kuih 3 @ 4 ketul..air lak memang habis la air masak yang aku bekalkan tu..syukur ke hadrat ilahi..sesungguhnya kau lah mengizinkan segalanya dimuka bumi mu ini..ya allah..dengar keizinan mu jua..fayyadh..boleh berdikari sendiri ke sekolah..aku memohon kepadamu ya allah..lindungilah..anak2 ku..walau dimana mereka berada..aminnn..

..ooo..teringat la al kisah..fayyadh buat test dalam kelas masa first day..sejam pertama..kami tak tengok pun..jam kedua..kami gi jenguk2..tengok..di duk belek2..kertas..tu..aku dah cuak dah..dalam hati..ish..anak aku ni jawab ke tak jawab ni..tengok orang lain keluarkan colour pencil..dia punya takada pun atas meja..alamak..ni kes tak buat tak jawab la ni test tu..aku dah start risau..dia duk pandang2 aku..kat luar kelas ni..then aku bagi isyarat..kata buatlah semua tu..ada dalam 10 muka surat la diaorang kena jawab test diagnostik tu..then..lepas tu bila masa dah abis..cikgu suruh keluar gi rehat..masa tu aku amik kesempatan..gi tengok kertas test dia..haaa..legaa..rupanya dia jawab..and dia dah siap warnakan..tanya dia..mana colour pencil..dia kata dah simpan dalam beg..so..for all you know..fayyadh seorang budak yang jenis penyimpan..dia cukup sayang harta2 dia..in fact contohnya..kalau beli mentos..utk fatihah, fayyadh, fakhriy..fayyadh simpan dia punya dulu..then..dia share dengan adik dia..dah abis..adik dia punya..baru dia keluarkan dia punya..thats why la dia simpan terus dalam beg..colour pencil dia tu lepas guna..ish..ish..fayyadh buat ibu..betul2 cuak..

..nak cerita pasal fayyadh kehilangan aku di sekolah..bukan aku kehilangan fayyadh..ha..baca betul2 ayat tu ya..masa loceng lepas rehat..dia kena beratur nak masuk kelas..then aku kata..abang pergilah cari kelas abang..then tiba2 dia hilang..aku dah tahu mana dia pergi..dah la kat situ semuanya sama jerkan budak2 tu..pakai baju sekolah...sama jerlah..susah nak cari..last2..aku berdiri jer tepi..sebab tak tahu nak cari kat mana..then..tak lama lepas tu tetiba dia muncul..cakap kat aku..terkejut aku..dia cakap..ibu abang tak jumpa la barisan kelas abang..abang dah cari 1HT tak ada lah..aku kata la..abang pergi mana tadi..cari kelas la dia kata..then..aku nampak..cikgu kelas dia baru sampai dengan bawa sepanduk besar tulis 1HT..then fayyadh nampak..terus gi beratur..

..aku ada satu lagi kisah..pasal fakhriy pergi sekolah..without his big brother..hehe..nanti aku sambung lagi dalam episod seterusnya..and update gambar sikit2..ada kerja sikit nak buat..

No comments: