Friday, October 30, 2009

..mee udangku yang pertama..

..lately ni aku gila memasak..sampaikan tak tahu apa nak dimasak..yang seronoknya bila anak2 balik dari sekolah, buka pintu rumah, masuk dapur dulu..mesti keluar soalan ni dari mulut diaorang..'ibu..hari ni ibu masak apa?..hari ni masak sedap tak?'..aku hanya tersenyum..dan jawab..hari ni mesti special utk semua orang..tapi kena mandi dulu..lepas tu kita makan sama2..dengan tak berlengah lagi..anak2 aku terus mandi..dan dah siap berbaju terus tunggu di dining table..

..husband tanya..what we have for our dinner, honey?..then, aku hanya senyum jer dan jawab, something special..yang i tak pernah try lagi buat..dia pun tak sabar..buka tudung saji..then tengok..meal yang ada atas meja tu terus tanya..menu apa ni, nampak sedap betul la, tak sabar dah nak makan..then aku jawab, jeng jeng jeng mee hoon/kuehtiaw udang..instead of mee udang..i tukar jadi mee hoon/kuehtiaw..hubby kata..wahh..sedapnyaa..menu today..then, hubby suruh anak2 duduk kat dining table..lepas tu aku hidangkan utk semua..semua anak2 aku makan penuh semangkuk..dan hubby 2 mangkuk..puas hati masak, walaupun nak menyediakan mee hoon/kuehtiaw udang ni renyah caranya..tapi amat puas hati..hubby tersenyum lebar saja lepas makan..

..sebabnya aku selalunya buat goreng2 jer mee hoon goreng, kuehtiaw goreng..tapi teringin nak buat yang berkuah2 ni..alhamdulillah..berhasil gak usaha tu..nanti ibu masak lagi macam ni ya kata anak2..sedaplah ibu masak mee hari ni..hati gembira teramat sangat..anak2 dan suami puas makan..semuanya dengan izin Allah s.w.t..yang memberi keizinan utk aku menghasilkan mee hoon/kuehtiaw udang tu..so, hari ni aku nak sharekan resepi tu dgn kawan aku..harap2 dia dapat buat lak utk family dia...itulah dia cerita mee hoon/kuehtiaw udang ku yang pertama..

No comments: