Tuesday, November 17, 2009

..akhirnya aku berhijrah..ke dunia baru..

..agak sekain lama aku tak mencoret disini..tergerak hati nak menyimpan kenangan lalu yg telah aku lalui..aku telah membawa diri ke dunia pekerjaan yg baru..hari ni adalah hari pertama aku di tempat baru..

..teringat pd tempat lama yg telah aku diami selama 5 tahun tu..pada mula amat berat hati utk meninggalkn tempat lama tapi, keadaan telah menyebabkan aku membawa diri ke tempat baru, bukanlah mudah utk membuat keputusan ini..tapi aku tetap gagahkan hati, dan sekarang aku telah pun mendiami tempat baru utk hari pertama ku..

..di tempat lama dah menjadi kebiasaan aku memandu sendiri pergi ke pejabat..susunan jadual juga diaturkan sendiri..berlainan dgn tempat baru aku, aku menumpang kakak+abg ipar pergi ke pejabat..maka aku kena ikut jadual mereka dan rasanya ada masa aku perlu pergi sendiri..bila difikirkan tentang ‘flexibility’ di tempat lama..rasa macam tak nak tinggalkan, tapi bila melihat tempat baru, lagi banyak ilmu boleh dapat dan belajar..lebih banyak ‘exposure’nya..dan dapat kawan baru..hakikatnya tak lagi berada di ‘comfort level’ seperti di tempat lama..

..seperti gak tempat lama, banyak gak ilmu aku dapat belajar..Cuma jenis ilmu, cara mendapatnya yang berbeza..apa pun jua keadaan, kena ada usaha sendiri utk lebih maju, dan tidak ketinggalan.. ada masa-masanya memang terkenangkan tempat lama..meja, kerusi, persekitaran, pantri, kawan sepejabat..tapi semua tu telah ku jadikan kenangan..macam2 kenangan ada dari tempat lama tu..gembira, sedih..hidup ini harus diteruskan jua..aku memandangkan kehadapan..dan mengingatkan tanggungjawab yang dipikul..aku berdoa pada yang maha Esa, agar segalanya berjalan dengan lancar..dan diredhai olehNya..
..teringat bos di tempat lama, dan teringat bos di tempat baru, kesimpulannya 2 orang yang berbeza..satu benda baru yang dapat aku amati..bak kata pepatah di mana bumi dipijak di situ langit dijunjung..maka jawapannya buat diri aku adalah..sentiasa ingat pada yang Esa agar dia mempermudahkan perjalanan ini..aku selalu mengingatkan diri..niat kerana Allah s.w.t..insyallah, hidup akan sejahtera..aminn..


..inilah wajah aku di hari pertama di tempat baru dan dibawah tu lagi hari terakhirku di tempat lama..rakan sepejabat..buat farewell lunch termasuklah bos aku yang datang dari Dresden..tetiba terfikir nak tujukan lagu Saleem..yang tajuknya ‘Tinggal Kenangan’ tu..buat tempat lamaku..

2 comments:

imanamani said...

semoga...akan terus mara ke hadapan..toleh ke belakang untuk jadi kan teladan.....

Normi said...

Selamat bekerja di tempat baru. Mana gambar makcik ?