Monday, September 29, 2008

..dua hari sebelum raya, aku masih di ofis..

..aku sendiri pun tak tahu..naper ek..setiap tahun..cam ni...lah..mesti orang lain semua dah bercuti, aku masih di ofis..tak tahu naper..gerak hati aku ni tak amik cuti..tapi semua team members aku dah pun bercuti..aku ikut gerak ati aku jer masa apply cuti..hubby kata..ikut akulah..nak cuti bila..itulah..gerak ati aku ni kuat ke tempat kerja..tup tup..sampai ofis, bukak email tengok..ha..kau ada urgent task, yang mana development team nak deliver ke customer, masa raya kedua..2nd oct, ya allah..dah la aku nak start cuti esok..depa nak deliver 2nd raya, camana tu..mana ada orang kat ofis..nak handle testing utk delivery tu..takkan aku nak datang ofis kot, tapi aku dah highlihgt 2 bulan yang lalu dah..yang masa minggu raya ni, resources aku tak ada..camana nak deliver kerja..em..nak buek camno..aku la saja resource yang available maka dengan sukarelanya..aku duk buat kerja resources aku hari ni..nak tak nak sorry la..beb..aku duk call resource yang handle portion yang ada critical task tu..kena la dia support aku dari kampung halaman dia tu..sedihnya kan..dia dah sampai kampung halaman...aku di kampung ofisan..ish..rasa cam nak balik skang jer..tapi mana boleh lari beb..aku leadnya..aku kena la tadah muka gak kat higher management..

..aku call kakak aku...tanya tengah buat apa..dia tengah nak bersiap nak balik kg dah..tidakkkkkkk..kenapa..aku masih di sini..kenapa..kenapa..badan aku jer kat ofis..hati aku dah kat kg ni..dah nampak rendang, ketupat palas...mak kata..mak ada buat sup tulang, ya allah tu kegemaran aku tu..ish..terliur betul la..mak..tunggulah kepulangan kami malam ni ya..jangan tidur awal tau..tunggu kami pulang..


..nak mengiyakan..lagi..cerita sunyi..ni..aku drive pagi tadi ke ofis pun..tak jem langsung..tak sampai setengah jam leh sampai ofis..waduhhh kalau hari2 gini best gak..tapi jalan lengang tu tandanya..orang dah balik kampunggggggggggggggggg..aku jer yang masih menadah muka ke ofis..sian anak2 aku..kan..dah banyak kali..nyanyi lagu balik kampung tu..dah banyak kali tanya..bila kita nak balik kg ni ibu..sepupu depa dah tunggu kat kg..depa jer kat bangi lagi tu..tak tahu nak cakap la camana kesiannya aku tengok anak2 aku..

..separuh barang aku dah pack tapi banyak gak lagi tak pack..aku dgn hubby busy kemas rumah..weekend lepas..nanti nak long journey takkan nak tinggalkan umah cam tongkang pecah tu kan..so update dan upgrade la sikit2 mana yang boleh tu..ada lagi barang utk kakak tak beli lagi ni..dah janji dengan dia..kena gi cari gak petang ni...ish..petang ni ada meeting lak kul 3..aku nak berangkat dari ofis kul 4..harap2 la meeting tu tak meleret2..kalau tak..aku nangis la..tak dapat balik awal..seperti yang dijanjikan pada anak2 aku..emm..aku dah semat di hati dah..aku dah tengok calendar raya tahun depan..tahun depan aku nak..amik cuti awal2, cuti before raya l ama sikit..tapiiiii..lama lagi tu..raya tahun ni pun lagi 2 hari...

..aku ni terfikir2 ni..apa la hubby buat kat umah tu dengan anak2..dia amik cuti awal jaga anak..sebab nursery dah tutup dari sabtu lepas lagi..takde orang anta anak ke nursery hari ni nya..orang semua dah balik kg..aku ni ha jer yang kat ofis lagi..pekerja berdedikasi la katakan..hahaha..ofis mate bangsa lain pun..duk berkali2 tanya..kenapa..di ofis lagi..ish..aku jawab jer..kg dekat..tak yah cuti awal la...tapi dalam hati tuhan jer tahu..kalau ikut hati aku nak balik sabtu hari tu lagi..bercabang2 hati aku ni..mana kerja ofis ni..mana terfikir barang2 tak pack abis lagi nak balik raya..ish..next year tidak mungkin lagi aku nak hadapi saat ni..aku rasa dah lebih 3 tahun dah..aku cam ni..tahun lepas lagi dahsyat..esok raya..hari ni aku kat ofis lagi..husband dgn anak2 dah ada kat umah mak mertua..tapi aku di ofis..nak buek cam no..commitment kau dengan kerja..aku ni makan gaji jer..siapa la aku kan nak bersenang-lenang cuti..

..bosannya..aku kat ofis ni..lagi 4 jam baru boleh balik..last2 aku decide nak dengar lagu raya..tapi kat pc aku tak de lak..then tetiba terfikir..hp kesayangan aku tu kan ada radio..so..apa lagi cepat2 la aku cari earphone aku dalam handbag..then cucuk kan ke hp aku tu..pasang apa lagi ERA ler..ha pasang2..dah kuar lagu raya dah..Pak Nil tengah bertugas..ish dengar lagu raya lagi la bertambah2 hati nak balik skang jer rasa..tetiba phone berbunyi..anak dara aku sorang tu call..tanya nak balik kul baper..ya allah lagi la soalan cepu mas betul lah..soalan anak2 aku..tu..dia kata tadi opah dia call..tanya nak balik kg kul baper..dia kata tunggu ibu la ni..alamak..aku gak la yang tak terjawab..persoalan kenapa kami tak balik2 lagi..

..suami aku memang suami mithali la..dia jaga anak 4 orang kat rumah tu, dia kemas rumah, kemas bilik, dia mandikan anak2..tadi anak dia call cakap, ayah tengah sidai baju.. ya allah..honey..i love so muchhhhhh..tak ada suami yang lebih baik dari diri mu..kau adalah yang terbaik..mmmuuahhh..khas buat mu suami tersayang..

No comments: