Tuesday, December 23, 2008

..kesibukan melanda - back to school time..

..well, minggu depan on Friday which is 2nd January, 2009, Fayyadh masuk standard one, on that day actually ada orientation utk budak2 darjah satu..as seorang ibu..sure banyak benda yang aku fikirkan, boleh ke Fayyadh tu handle diri sendiri tu, boleh ke Fayyadh tu berdikari, boleh ke Fayyadh tu pergi balik ke sekolah dan transit sendiri..but..bila difikirkan balik, kakak dia Fatihah pun macam tu gak dulu..aku just follow for 3 days jer, then she needs to be independent, well, I need to do the same thing to Fayyadh, dah tiba masanya dia belajar utk berdiri di atas kaki sendiri..time by time..aku explain kat dia yang sekolah primary tak macam masa dia kat smart reader dulu..dia still assume sekolah darjah satu nanti..ada teacher yang boleh tolong dia..but..aku selalu ingatkan dia..it is different environment..everything you have to do by yourself..yang aku risau tu bab pergi kantin, beli food, aku tak sure la camana nanti nak train dia..but daddy dia memang tak risau langsung..daddy dia kata..bila dia dah masuk sekolah tu..ada kawan2..insya Allah pandai la dia nanti..so..aku fikirkan balik..betul juga, fatihah dulu tak tahu juga, tapi time by time pandai dah dia membeli..and pandai dah memilih nak makan apa..aku just hope orang kantin tu jujurlah dengan budak2 kecik yang baru masuk sekolah ni..if ada balance..harap2 orang kantin tu return la dengan secukupnya..

..talk about barang2 sekolah lak..at this moment, semua dah beli cuma tinggal baju sekolah fatihah nak ambil kat tailor weekend ni, and also this Friday nak beli buku sekolah agama lak..but..even semua dah beli..tapiiiiiiii..ibunya ada banyak benda lagi tak buat, buku belum balut..buku teks, buku aktiviti, buku tulis..nama kat buku belum bertulis..baju sekolah, baju sekolah agama belum bergosok, ishhh..serabut otak ibu ni..bila fikirkan benda2 yang belum settle ni..but..aku kena ada target la kan..segalanya need to be ready by 30th December, if not I'm going to face trouble..yerlah..mana taknya..yang sekolah 3 orang, fatihah, fayyadh, fakhriy..so aku kena settlekan fakhriy yang mana next year akan pergi smart reader sendirian tanpa abangnya..aku dah consult..awal2 lagi..explain dengan dia baik2..yang this time dia kena pergi nursery dan school sendiri..at first..dia nak gak abang dia..but kami explain elok2 kat dia..and also..remind dia yang dia ada cousin lagi 2 orang yang pergi sama2 dia nanti..so bila dia dengar nama cousin yang close dengan dia tu..rafiqi..dia terus kata ok..boleh..abang chik pergi school sendiri nanti dengan rafiqi..abang ngah nak pergi sekolah besarkan dia kata..so..aku dan daddy dia pun senyum..lega..

..saat2 masa ni..duit keluar cam paip air..yelah..mana tak nya kan..semua kena beli..utk fayyadh since dia naik darjah satu, for kakak just top up mana yang patut la, but as usual, fees utk fakhriy kalau tak 1k, tak sah lah kan awal2 tahun baru ni kan..em..aku plan weekend ni..nak organise barang2 sekolah fayyadh..so ada kelapangan nanti aku selit2kan photonya kat sini yer...orang lain cuti akhir tahun..aku dan husband cuti awal tahun seminggu coz nak settlekan fayyadh at his new school..diam tak diam..anak kami yang kedua dah nak masuk darjah satu, means umur kami pun makin bertambah..maka amal ibadah & amal jariah pun patutnya kena bertambah la jugak..insya Allah..


1 comment:

Aiza said...

cepat betul masa berjalan,kan....
gud luck to fayyadh...biasa la mak mmg banyak risau..mungkin kita kena biasakan jadi cool cam hubby kita...insya allah,they'll learn bout life sikit demi sikit..