Thursday, April 16, 2009

..semalam yang memenatkan..&.menggembirakan..

..semalam aku sampai rumah kira awal la juga..jemput Fakhriy & Farriys dari nursery..so, sampai kat rumah, macam biasa..minta tolong Fakhriy jagakan Farriys..and aku solat dulu..memang boleh diharaplah dia jagakan adik dia tu..dah selesai solat, dia tahu dah kena start buat homework..then dia keluarkan homework sheets dan buku dia dari beg sekolah..also pencil box dia..

..masa dia letak homework atas meja study..punyalah aku terkejut..banyak sungguh..aku tengok jam..terdetik dalam hati..sempat ke nak habiskan ni..eh..camana pun kena habiskan jugak..aku tak nak anak aku pergi sekolah..homework tak siap..kesian kat dia nanti..cikgu chop lak anak aku..murid tak buat homework lak karang..aku bertungkus lumus mengajar Fakhriy buat homework dia tu..masa berlalu detik demi detik..1.5 jam..aku spend masa dengan dia..siap about 75%...then aku kena stop dulu sebab nak mandi, nak hantar Fatihah pergi tuition lak..lepas hantar Fatihah pergi tuition bergegas balik ke rumah sebab nak sambung ajar Fakhriy buat homework, Fayyadh ada juga homework but dia boleh buat sendiri..tak perlu monitor dia..he can handle his homework by himself dan siap dengan susun jadual sekali..

..lepas tu dalam 1 jam gak lah amik masa nak habiskan another 25% tu..boleh bayangkan tak budak umur 6 tahun kena buat homework 8 muka surat A4 paper tu untuk satu malam punya..ish..kadang kesian tengok anak2 aku..kadang rasa cam terover education oriented la pulak..masa tu rasa..letihnya badan..non stop..duduk dengan Fakhriy monitor dia buat homework tu..then..dah dekat kul 10..Fatihah dah nak habis tuition, minta tolong daddy dia fetch dia..aku jaga Farriys dan tidurkan Fakhriy & Fayyadh kat rumah..rasa cam nak pengsan bila dapat meluruskan pinggang di katil masa tu..tak boleh tidur lagi sebab Fatihah belum balik tuition..memang aku akan tunggu dia..untuk tanya progress..

..tengah..baring2 tu..hp berbunyi..tu tandanya macam ada sms jer..dalam hati kata ..jap lagi la tengok..tapi eh..tak boleh.kot2 ada urgent ke..then bacalah sms tu..wah..gembiranya rasa..hubby sms cakap.."sayang, kakak dah naik level"..alhamdulillah..leganya rasa..kakak dah naik level kat tuition english dia..itulah yang aku nanti2kan..aku nak dia dapat certificate complete the course..memang aku akui bukan senang nak naik level tu..tapi aku yakin anak aku boleh buat..infact..level yang dia buat tu..budak2 yang lain yang saing dia tu..budak2 darjah 4, darjah 5, darjah 6..then anak aku darjah 3..infact ada yang quit dari kelas tu tak tahan..however..i'm proud of you kakak..ibu tahu you can do it..now..turn untuk brush up kakak punya math lak..insya allah..ibu akan bantu kakak untuk catch up mana yang lemah tu..aku yakin dengan izin allah swt..dengan usaha ibu, ayah, Fatihah..anak aku boleh achieve good result..infact now dah good..but aku nak the best la untuk dia..so, itulah dia kisah aku yang kepenatan & kegembiraan...thanks to Allah, who give cahaya yang menerang hati anak2 kami..alhamdulillah..

1 comment:

imanamani said...

congratulations tiha... waiting latest update from your blog... keep it up.. beat kakak atiqah...ok...