Tuesday, September 04, 2007

..adakah hidup ini mampu diteruskan..adakah aku dah terlambat..

..tiba2 aku terfikir..bagaimanakah keadaan aku dan husband ketika berusia 50 atau 55 tahun..
..masa tu fatihah fayyadh fakhriy dah berumur 20 an..pun..ish ish ish..memikirkan masa tu..aku berdoa agar..anak2 aku dilingdungi oleh Allah s.w.t..dengan apa yang aku ada sekarang ni..aku rasa cam tak bersedia lagi nak meneruskan kehidupan..hari demi hari..menjelang usia yang sebegitu..adakah aku telah terlambat utk membuat perubahan?..adakah aku terlambat..adakah aku tak lagi punya masa utk membetulkan..

..tidak, sesungguhnya segalanya terletak pada kehendak Allah s.w.t, aku sebagai hambaNya harus tidak putus asa utk terus berusaha..tidak ada tidak wujud keadaan terlambat dalam kamus kehidupan aku..selagi ada hayat di kandung badan..selagi ada kederat..dan izin dari Nya..apa pun yang aku hadapi..pasti ada hikmahnya..seperti..motto hidup aku sebagai..pembuka blog aku ni..setiap yang mendatang tu, ada hikmah disebaliknya..cuma..terpulang pada diri sendiri utk menilai..yang lebih positif atau..masih lagi memikirkan yang negatif..

..aku memikirkan pepatah bersyukur la dengan apa yang ada, berusaha bekerja seperti kita akan hidup selama2nya, beramal beribadat lah seolah..menghadapi kematian pada esok hari..begitu mendalam dan bermaknanya pepatah2 tu..dimana..membuatkan aku rasa masih bersemangat utk meneruskan hidup..dan aku harus tetapkan pendirian yang aku memang mampu utk menghadapi hari yang mendatang..dan aku yakin dengan usaha maka Allah akan menilai dan mengadili hamba2nya seperti apa yang dilakukan oleh hamba2nya..

..memang kadang2 manusia tak dapat lari dari perasaan kecewa dan putus asa tapi seandainya kita rasa kita berada di tahap yang teruk..tapi masih ada lagi manusia lain yang lebih teruk kehidupannya tapi masih lagi..kuat utk meneruskan kehidupan..tetapi seandainya kita rasa kita manusia yang berada di tahap yang bagus..tapi masih ada lagi manusia lain yang mempunya tahap kehidupan yang jauh lebih bagus dari kita..maka..tak salah kalau kita mencontohi mereka dengan lebih optimis dan lebih ke arah lebih positif..

..buat rakan2 yang rajin mengunjung ke blog aku yang tak seberapa ni..aku jua rasa kalian..juga akan lebih bersemangat utk menghadapi hari2 yang mendatang..dan lebih usaha utk memajukan diri dari pelbagai sudut..insyallah..

No comments: