Thursday, September 13, 2007

..selamat menjalani ibadah puasa..

..tanpa disedari ramadhan yang mulia kembali lagi..satu keistimewaan bagi ramadhan kali ini ialah..anak aku yang sulung, my daughter start belajar berpuasa hari ni first in her life..aku and hubby berdoa agar dia kuat semangat utk harungi utk perjalanan puasa dia hingga ke waktu berbuka..insyallah..amin..ibu doakan kakak tabah harungi ujian berpuasa..bagi aku and hubby yang penting adalah anak kami ada niat dan usaha utk mencuba berpuasa, itu yang paling penting..bukan kami paksa dan dia harus tahu apa erti berpuasa yang sebenarnya..

..semalam masa husband aku..gi tarawih..aku duduk dirumah jaga anak2..and aku mengemas pakaian utk dibawa naik ke atas..then aku nak citer..insiden yang membuatkan aku begitu terharu dan agak terperanjat..masa aku tengah melipat2 baju..aku dengar kakak tanya pada adik gini, "adik..adik nak puasa tak esok..akak nak puasa tau..eh adik tau ke puasa tu apa dik.."..okla..akak ajar..adik ya, puasa tu kan tak boleh makan tak boleh minum tau..lagi tak boleh apa dik.."..then tiba2 adik pandang kat aku and rasa cam dia nak cakap sesuatu..aku pun..give attention kat dia la..and aku kata..naper adik nak cakap apa kat ibu, then tiba2 dia cakap kat aku cam ni.."ibu, teacher said, puasa cannot eat, cannot drink, anddddd...."..kakak lak menyampuk kata..ha...cannot apa lagi dik..hehe..adik tak ingat ya.."..then adik jawab.."alahh..cannot korek hidung la..you know"..aku begitu terkejut bila dengar adik jawab cam tu..subhanallah..tanpa aku sedari anak aku yang berusia 4 tahun tu dah tau rupanya at least dia tahu la as a start bagi kanak2 puasa tu tak boleh makan tak boleh minum dan dia jugak tahu tidak boleh memasukkan jari ke rongga2..means cam anak aku jawab la tak leh korek hidung..then kakak sambung cakap "wahhh..ibu, adik tau la puasa tu apa..adik belajar kat school ni kot, dia boleh ingat la ibu"..aku begitu terharu betul..and aku terus peluk kakak and adik..

..kadang kala, aku rasa aku terlepas pandang pada anak2 aku..kadang aku tak tahu..apa yang mereka tahu..aku lebih risau kan apa yang mereka tak tahu..tapi bila aku dengar mereka bercakap apa yang mereka tahu..aku rasa seperti..teramat rugi sekali, aku telah banyak kerugian masa bersama mereka hingga tak tahu apa yang mereka dah pelajari di sekolah..sedangkan kepala aku hanya ingat, mereka kena ke sekolah..mereka kena rajin ke sekolah..tapi now aku rasa ku perlu..tahu..apa yang mereka tahu..so at least..aku rasa..anak2 aku tidak mensiakan..usaha ibu ayahnya menghantar mereka ke sekolah..alhamdulillah..sesungguhnya..Allah sentiasa mengabulkan doa2 hambaNya..andainya hamba2Nya ingat kepadaNya dan menunaikan suruhanNya..

..aku pernah bersuara pada husband aku..yang ada kalanya rasa sedih betul tak dapat gi tarawih bersama2 dia..and husband kata..usaha dan tenaga menjaga anak2 dirumah tu pun Allah ambil kira sebagai ibadat juga..then aku pun rasa inilah masa..aku meluangkan masa lebih kepada anak2 since husband gi tarawih..dan anak2 semua bersama2 aku..sedangkan selalunya abang, adik tu asyik ikut kemana ayah dia berada..

..tu jelah aku nak share dgn korang..tentang permulaan puasa bagi tahun ni 1428 Hijarh..aku nak amik kesempatan ni..utk mengucapkan selamat menjalani ibadah puasa dan semoga allah memberkati segala amalan kita..amin...

No comments: