Wednesday, September 02, 2009

..anak-anak penghibur hati..

..hari ni hari ke 12 ramadhan..bermakna dah 12 hari umat Islam berpuasa..begitulah juga dengan anak-anak aku..syukur alhamdulillah..gigih mereka menunaikan ibadat puasa..aku amat bersyukur ke hadrat ilahi, kerana dengan limpah kurnianya membuka pintu hati anak-anak aku berpuasa dengan rela hati..lebih lagi 'Tiada paksaan di dalam Islam'..betul tak pembaca blog ku yang setia??...kesimpulannya..fakhriy membuatkan hati ibu & ayah...terhibur..

..yang kami paling tak sangka..ialah Fakhriy..kuat semangat dia nak berpuasa..dalam usia 5 tahun setengah tu..kuat juga dia berpuasa..alhamdulillah..segalanya dengan izin Allah s.w.t..dalam bulan ramadhan tahun ni, hati aku rasa cukup gembira melihat anak-anak kami berpuasa..dan puasa tahun ni juga, Farriys dah pandai berjalan, pandai minta makanan..sebut pasal makanan ni, malam tadi masa aku mengadap laptop..mencari infor..sambil makan popia yang kami beli kat bazar ramadhan pkns bangi..ada lagi 2 ketul..so aku makan seketul, tinggal seketul lagi..lepas tu Farriys nampak aku makan, dia pun mulalah bersuara nak, nak, nak..sambil tangan tunjuk ke arah popia tu..pastinya aku tak bagi la kan..sebab ada cili..lepas tu start la dia buat aksi menarik dia tu...siap baring dulu..adjust2..then..baru start menangis..aku buat tak tahu jer..lepas tu lagi kuat dia nangis..then daddy datang..tanya kenapa..aku kata dia nak popia..try bagi biskut, susu semua tak nak..then daddy bagi juga popia tu..yang buat terkejut tu..Farriys makan popia tu..lepas tu tangan sebelah lagi, tutup mulut...sebab kepedasan..ingatkan dah serik la makan popia tu..tak..dia makan gak popia tu sampai habis..memang dia buat kami terkejut..cukup tak sangka..lepas tu..aku nak bersihkan dia dan ganti baju..yang dah comot sangat tu..lepas tu dengar dia cakap..sedapppp...terkejut aku bila dengar dia cakap tu..lepas tu aku tersenyum sendirian..dalam hati berkata..agaknya..cikgu kat taska tu lagi banyak tahu apa yang farriys tahu cakap..inilah namanya anak-anak penghibur hati..melayan kerenah anak-anak..badan penat pun boleh ilang rasa penat..

..Fatihah & Fayyadh..masih bersemangat waja berpuasa..alhamdulillah..semoga anak-anak aku tabah menunaikan ibadat di bulan ramadhan yang mulia ni..begitu banyak rahmat yang kau limpahkan kepada kami Ya Allah..cuma masa cuti hari tu Fatihah ada tak puasa 1 hari..sebab dia semput..kena guna ventolin puff dia tu..Fayyadh pun amat mengkagumkan..tahun lepas dia tak faham lagi erti puasa..dan tak larat nak puasa..tapi tahun ni..dengan semangat yang dibagi oleh atuk dia..dia masih dapat teruskan berpuasa..alhamdulillah..

..bagi diri aku..apa yang aku harapkan dalam bulan ramadhan kali ni..akan lebih bermakna dalam hidup aku..aku telah melakukan usaha untuk membuat perubahan untuk keluarga aku..aku berdoa agar usaha tersebut..diberkati ilahi..dan mendapat sesuatu yang dapat memperbaiki kehidupan keluarga aku yang amat aku sayang..insyallah..Allah lebih mengetahui..Allah mendengar rintihan hati aku ini..

2 comments:

imanamani said...

yes...perubahan yang teramat ketara..sehingga sakit sakit badan kerana mengemas ...muahahahahahah...

Unknown said...

..sabar jelah...tau2 jer kan..sampai hari ni rasa sakit2 lagi tau..