Wednesday, January 20, 2010

..aduhai Fakhriy..kenapalah jadi macam tu..

..semalam aku dan hubby balik awal sikit..kami sampai rumah dulu dari anak2 balik sekolah..so, aku pun tunggu la diaorang sampai depan rumah..lama tunggu..aku penat aku masuk tunggu dalam rumah saja..then, ayah dia tunggu kat luar..untuk angkat beg-beg yang begitu banyakkan..

..masa aku tunggu dalam rumah, aku dah dengar anak2 aku dah sampai di depan rumah, lepas tu Fayyadh masuk rumah, tengok tak ada tie dah..aku Tanya mana tie..diam saja..aduhai anak..sabar jelah, mana la perginya tie Fayyadh tu..lepas tu, Fakhriy lak masuk..aku tengok tie pun dah tak ada tapi yang lebih memeranjatkan adalah..dia pakai seluar putih..bukan seluar biru gelap..aduhai terkejut betul aku menengoknya..

..aku Tanya dia, mana pergi seluar biru, kenapa pakai seluar putih..tu seluar sekolah agamakan?.. lepas tu dia diam..dan aku Tanya lagi..lepas tu dia jawab, abang chik tahan kencing la ibu, lepas tu dah tak tahan, terkencing dalam seluar..lepas tu akak transit suruh tukar seluar, abang chik tukar la dengan seluar sekolah agama..lepas tu aku pandang lagi sekali seluar putih dia tu..eh kenapa semacam jer seluar tu dekat bahagian zip tu, macam ada kain lebihan dekat bahagian zip, rupa-rupanya dia pakai seluar sekolah agama tu terbalik..yang dalam keluar..yang luar ke dalam..aduhai…sayang anak ibu..kenapa boleh jadi macam tu..rasa nak marah pun ada, rasa sedih pun ada, rasa kesian pun ada, rasa kelakar seluar tu terbalik pun ada..

..then, aku cakap..tak apalah abang chik, next time jangan tahan kencing lagi ya..tak bagus..nanti dapat sakit tau..dia just jawab..ok ibu..dalam hati aku terasa yang adakah aku kurang mendidik anak aku dengan betul sebagai ibu..tapi, masih awal lagi untuk aku membuat kesimpulan dalam situasi ini..baru minggu ke 3 Fakhriy ke sekolah rendah..masih jauh lagi perjalanan dia untuk melalui alam persekolahan darjah 1 ni..yang penting doa ibu sentiasa bersamamu, nak..ibu akan sentiasa mendoakan untuk anak-anak kesayangan ibu..semoga Allah memberkati segala usaha dan doa untuk kalian semua..ada masanya, terlupa bahawasanya semua yang kita hadapi adalah ujian dari yang maha esa..

1 comment:

imanamani said...

sabar..nama pun budak budak kan....