Monday, January 18, 2010

..family day : gelap jadinya muka anak2 aku..

..seperti yang aku cakap kami pergi family day sabtu lepas, jangkanya nak keluar awal..tapi disebabkan aku letih tak larat nak keluar awal..kami gerak dari rumah dalam kul 9 la juga..tapi Desa Water Park tu tak jauh sangat..setengah jam saja sampai..

..ni first time kami bawa anak2 ke situ, sebelum ni tempat lain banyak water park kami bawa anak2 tapi yang kat kl ni punya yang kami tak pernah bawa..but ok la kan..kebetulan di sponsor..teramat la bagusnya dapat bawa diaorang..sampai2 kat sana..ya Allah, parking punyalah penuh dan kami terpaksa park keta kat kawasan belakang sana nun..kena menapak nak ke pintu masuk water park tu..tapi semangat nak mandi kolam punya pasal..larat gak anak2 kami menapak yang lebih dari 500 meter rasanya..Farriys kami letakkan dalam stroller..senang tolak saja..

..bila dah register, ambil door gift and lunch voucher..pakaikan anak2 wrist band water park tu, beli sikit2 food dan maka masuklah kami ke water park tu..anak2 kami punyalah excited..macam tak pernah jumpa water park pun ada gak..tapi biasalah budak2..berpuluh kali mandi kolam pun tetap excited gak kan..betul tak ibu2 yang baca blog ni?? Betulkannnn…

..tak sabar2 nak tukar baju mandi, aku just hint Fatihah tak boleh mandi lama2 sebab air sejuk..since Fatihah baru keluar hospital..dia still on medication..so aku tak bagi dia mandi lama2..dah tukar baju, cepat2 saja capai pelampung and terus ke kolam..tak tunggu aku atau husband pun untuk teman ke kolam..dah buat cam kolam sendiri la pula kan..

..aku dan husband dah awal2 plan memang pakai baju untuk masuk kolam dari rumah, maka kami tak perlu la tukar baju..dah set kan tempat utk kami letak barang, then kami pun bawa Farriys masuk kolam..mula2 Farriys tak nak..maybe sebab air kolam tu memang sejuk..then lama2..kami bawa pusing2 kolam tu..then ok dah..lepas tu dia yang terlebih excited..ketawa berdekah2 lak tu..tak sangka Farriys happy sangat..
..setelah 2 jam berendam dalam air..tibalah masanya mereka dah rasa lapar..then bagi makan bekal yang aku bawa tu..then bagi minum air..lepas tu..sambung balik mandi..setengah jam lepas tu naik balik cari kami..sebab masih lapar..kebetulan masa tu dah tiba masa boleh ambil lunch..lunchnya adalah kfc dinner set utk setiap seorang..so aku gi lah ambil lunch set tu..dan anak2 pun makanlah..ingatkan dah penat..tak..dah kenyang, sambung balik mandi..dan aku tengok Farriys cam dah ngantuk, husband bawa ke bilik mandi & salinan..mandikan dia..dan pakaikan baju..bagi susu lepas tu hubby bagi Farriys pada aku, katanya dia nak pergi tengok yang lain2 tu..risau pula..

..then aku ambil kesempatan masa tu..utk bagi Farriys habiskan susu, then..aku tidurkan Farriys, panas juga kat luar kat tempat kami lepak tu..then aku terfikir ada surau..aku pun pergi ke surau, pasang kipas laju sikit, then tepuk2 Farriys 10 minit lepas tu dia pun tidur dah..sambil menunggu Farriys tidur dalam surau, aku sms hubby cakap minta keluarkan anak2 yang lain dari kolam tu, suruh mandi tukar baju dan nak gerak balik..cuaca dah panas sangat dah..

..dalam kul 1.30 ptg, anak2 pun dah siap mandi dan tukar baju, kami pun bergerak balik..hubby kata tak payah menapak ke parking kereta just tunggu dekat depan water park, dia ambil kereta dan nanti terus naik kereta terus balik..dalam kereta anak2 aku sibuk ceritakan keseronokan diaorang tu..then Fatihah mula bertanyakan soalan-soalan yang tak disangka..dia Tanya berapa harga tiket nak masuk water park tu ibu? Then, aku jawab la soalan dia tu..mahal juga tiket, kita pergi ramai lagi mahal,kakak..setelah diberitahu berapa harga tiket..Fatihah mencongak mengira jumlah harga tiket untuk semua orang, then aku kata..kiralah sekali harga makanan untuk dibayar, dia mencongak lagi..so total dia kata lebih kurang rm150 ya ibu, mahalkan ibu Fatihah cakap, ya, mahal..sayang, kenapa kakak kira? Then, Fatihah menjawab soalan aku tu, kakak nak kumpul duit la ibu, duit tabung kakak tu kakak bahagi kan pada dua bahagian,1 bahagian kakak nak kumpul duit untuk beli tiket masuk water park tu, guna duit yang kakak kumpul dalam tabung tu..Sesungguhnya tersentuh hati kami mendengar anak kami cakap macam tu, aku bersyukur ke hadrat ilahi bahawasanya mengurniakan akal dan fikiran pada anak aku untuk berfikir sedemikian..hasrat dia ingin pergi lagi ke water park tu, tapi dengan mengumpul duit tabung sendiri..tidaklah dia merengek2 nak pergi lagi water park tu dengan menggunakan duit ibu ayah dia..begitu besar kurniaan Mu ya Allah..

..dalam perjalanan balik, semua dah keletihan, masing2 dah tertidur dalam kereta..no.1 tertidur pastinya Fakhriy, orang yang tak nak balik masa kat water park tu..jenuhlah ayah dia memujuk..and janji nanti kita pergi lagi water park..then barulah dia boleh terima..oleh itu, hubby dah bagi tugas seperti biasalah annual event kami..nak cari tarikh nak booking kat tiara PD tu..insyaAllah akan tertunai lagi event tu untuk tahun 2010 ni..

..sebelah malam lak, kami plan nak belajan mak aku dinner kat luar..bawa ke restoran kegemaran aku tu, restoran yang menyediakan nasi goreng arab yang amat aku suka tu lah kan..then malam tu pecah rekod, Fakhriy makan lamb chop with black pepper sauce..tak sangka sama sekali..dia tak makan pedas, tapi malam tu dia boleh makan lak..dan suka..minta lagi minta lagi..dah selesai makan balik..gantikan baju tidur anak2 dan suruh diaorang masuk bilik masing2..tidur..aku suruh rehat sebab keesokannya nak ke kelas karate-do pula..

1 comment:

imanamani said...

very good tihah....