Thursday, January 28, 2010

..kesian Fatihah, pakai kasut sekolah putih..

..hari rabu adalah hari ko-kurikulum..so murid tahap 2 kena pakai pakaian beruniform yang lengkap ke sekolah..jadi Fatihah adalah insan yang dikehendaki memakainya pada hari ni..pagi tadi setelah dia lengkap berpakaian uniform pengakap dia..so, aku pun puas hati..lah..tengok dia dah siap dengan uniform dia..

..then,semua orang dah masuk kereta..hubby pun make move..sampai di depan ukm, tiba-tiba Fatihah Tanya, ibu..hari ni hari rabu kan..pakai pengakap kan..ya, betul la tu aku jawab..kakak memang pakai baju pengakap kan..then, Fatihah cakap, kena pakai kasut putih ke kasut hitam ibu..alamak, kena pakai kasut hitam la..kenapa, aku tanya..kakak tersalah bawa kasut la, kakak bawa kasut putih..aduhai kakak sayang..macam mana boleh silap kataku..kakak lupa ke hari ni hari rabu, and then kakak pakai baju pengakap kan, kenalah pakai kasut hitam..

..Fatihah diam saja, tidak memberi apa-apa tindakbalas, hanya diteruskannya memakai kasut putih yagn dibawanya, agaknya dalam hati dia dari tak berkasut langsung, pakai yang putih pun tak apalah..tapi aku tak salahkan Fatihah semata-mata..aku menyalahkan diri aku juga..tidak menjadi seorang ibu yang prihatin terhadap keadaan anak-anak..aku hanya memberi kata-kata positif saja pada Fatihah, tak apalah kakak, kalau cikgu Tanya..cakap saya tersilap cikgu..memang saya tahu sepatutnya pakai kasut hitam..saya minta maaf, cikgu..begitu sajalah yang aku mampu berikan kata-kata semangat pada dia agar dia tak rasa kecewa nak ke sekolah..

..pengajaran buat aku ialah agar lebih peka dan prihatin terhadap keperluan anak-anak, bukan apa kadang terlambat bangun, dah jadi kelam kabut..adalah yang tertinggal & terlupa jadinya..hanya satu yagn terdetik di hati aku..syukur ke hadrat ilahi yang sikit pun Fatihah tidak merungut atau merengek bila kasut hitam tak dibawa..dengan tidak banyak soal disarungnya saja kasut putihnya..agaknya dalam hati dia pun rasa bersalah sebab Fatihah jenis seorang yang tahu apa keperluan yang diminta cikgu untuk dibawa ke sekolah..jarang sekali dia lupa apa yang dipesan cikgu..mungkin ini petanda untuk ibu Fatihah agar lebih bersedia untuk perkakasan anak-anak..almaklumlah tahun ni dah 3 orang ke sekolah, maka perkakasan dan keperluan ke sekolah tu makin bertambah..you’ve to learn the lesson, Fazlina..of course you don’t want you children have the frustration feeling when want to go to school..

No comments: