Tuesday, January 26, 2010

..tiba-tiba dada aku rasa sakit sangat..

..semalam aku pergi kerja macam biasa..hingga ke lunch hour masih ok..dan pergi solat zohor pun still masih ok..balik dari solat zohor around kul 3 petang..tiba-tiba aku rasa sakit dada..makin lama makin kuat..aku gagahkan bertahan..rasa sakit dada tu..berterusan..aku gagahkan buat air panas, minum air panas..harap-harapkan boleh mengurangkan sakit dada aku tu..

..around kul 4, aku cuba berkomunikasi dengan rakan-rakan sepejabat beritahu yang dada aku rasa sakit sangat..takut-takut aku tiba-tiba ‘collapse’..ada 2 orang insan yang begitu prihatin sikapnya, amat mengambil berat tentang keadaan aku..datang ke meja aku untuk melihat keadaan aku..dan bertanyakan tentang sakit dada aku tu..

..2 insan tersebut amat ambil berat dengan apa yang aku alami..mereka datang ke meja..dan salah seorang darinya..menemani aku di meja..sementara aku masih bertahan dengan kesakitan dada aku yang tiba-tiba rasa perit sangat..aku cuba call klinik di tingkat atas bertanyakan samada mereka terima tak panel pmcare for tabung haji..tapi jawapannya tidak..mereka hanya terima pmcare telekom atau tnb saja..aduhai..aku belum dapat lagi medical card aku..kalau takada medical card, kena bayar cash lepas tu kena claim..bab-bab claim ni yang buat aku lemah..

..sakit dada aku berterusan Cuma kadang-kadang perlahan kadang-kadang kuat..aku memikirkan apa yang menyebabkan tiba-tiba aku sakit dada ni..tak tahu aku jawapannya..then aku call husband tersayang, beritahu aku nak balik awal sebab rasa dada sakit sangat..dia cuba usahakan untuk gerak awal tapi keadaan tak mengizinkan ada urgency yang memerlukan dia untuk selesaikannya..so, aku Cuma bertahan dengan kesakitan dada aku..hingga 5.30 petang..hubby sampai, aku terus bergerak balik..hajat hati nak pergi jumpa doktor, tapi tak larat sebab klinik ramai orang, aku terus ajak hubby balik ke rumah, dan aku cakap aku nak berehat di rumah saja..hubby kata..malam nanti kalau rasa sakit kuat..kita pergi jumpa doktor terus..

..bukan aku tak nak jumpa doktor, tapi kali ni hati aku rasa semacam nak jumpa, mungkin aku takut nak dengar apa-apa news yang menakutkan aku..masih jauh lagi perjalanan anak-anak aku memerlukan aku..aku tak sanggup mendengar kata-kata dari doktor yang menyampaikan berita yang tidak baik..apakah puncanya sakit dada aku ni..adakah aku terlalu letih, tak cukup tidur, atau adakah aku stress & tense..maybe aku tak sedari, apa yang aku lalui sehari-hari penyebab pada kesakitan dada aku ni..adakah aku harus berjumpa doktor..hingga ke hari ni, dada aku masih sakit..

..rasanya, langkah yang terbaik adalah berjumpa encik doktor, supaya dia dapat membantu meleraikan permasalahan sakit dada ni..aku berdoa agar aku tidak apa-apa, anak-anak aku masih kecil, masih lama lagi memerlukan aku untuk membesarkan mereka..Ya Allah, ya tuhanku..kau berilah kekuatan pada aku untuk menghadapi kesukaran ini..kau berikanlah tubuh badan yang sihat padaku agar dapat aku meneruskan perjuangan menjaga amanah-amanah mu yang masih kecil-kecil lagi..hanya padaMu aku berserah Ya Allah..yan g maha pengasih lagi maha penyayang..

No comments: